My Future, Our Society - Projectoproep

Een nieuwe studie over de toekomstverwachtingen van jongvolwassenen werd in 2013 gelanceerd door de VUB in samenwerking met de Stichting P&V. Hieronder kan jemeer te weten te komen over de resultaten en de hieraan gekoppelde projecten.

Projectoproep over collectieve actie bij jongeren

Slechts 16% van jongvolwassenen rekent op de politiek om hen te helpen bij het oplossen van hun problemen of het realiseren van hun dromen. Om deze « politieke vervreemding » tegen te gaan, lanceerde de Stichting P&V een meerjarenproject dat jongeren wil verzoenen met maatschappelijk engagement en de politiek in de ruime zin. Dit door te laten zien dat ze via collectieve actie persoonlijke problemen kunnen oplossen of dromen kunnen verwezenlijken.

Op 8 mei 2019 stellen de 8 laureaten van onze projectoproep hun resultaten voor in BOZAR.

Politieke vervreemding

Slechts 16% van jongvolwassenen rekent op de politiek om hen te helpen bij het oplossen van hun problemen of het realiseren van hun dromen. Zij rekenen vooral op zichzelf, hun familie en een flinke portie geluk.

De politiek verliest echter haar zin als mensen niet beseffen dat een goede job, een comfortabele woning, een aangename buurt, veilige straten, hulp bij ziekte,... heel sterk aan collectieve voorwaarden gebonden zijn (Zie: Voorbij het narratief van neergang).

Om deze « politieke vervreemding » tegen te gaan, wilde het nieuwe meerjarenproject van de Stichting P&V jongeren en jongvolwassenen weer verzoenen met maatschappelijk engagement en de politiek in de ruime zin. Dit door te laten zien dat ze via collectieve actie persoonlijke problemen kunnen oplossen en wensen kunnen verwezenlijken.

Projectoproep

We lanceerden daarom in mei 2016 een oproep naar organisaties in de ruime zin (VZWs, scholen, feitelijke verenigingen…) die werken met en voor jongeren. Organisaties ook die, vrijwillig en op collectieve manier, een project wilden opzetten om een oplossing te vinden voor een probleem waarmee de jongeren te maken kregen of om een droom te verwezenlijken. Dit op het vlak van werk, gezondheid, habitat, mobiliteit, onderwijs, enz.

Onze algemene doelstelling: jongeren en jongvolwassenen ervan bewust maken dat ze via collectieve actie, en in dialoog met andere actoren waaronder de (lokale) overheid en publieke instellingen, persoonlijke problemen kunnen oplossen of wensen kunnen verwezenlijken. Daarnaast hoopten we met dit project ook de politieke instellingen responsiever te maken voor de problemen en wensen van jongeren.

Bekijk de infographic van de projectoproep met alle fases en belangrijke data.

De laureaten

Bij de deadline in oktober 2016 ontvingen we 137 dossiers. Op basis van een eerste evaluatieronde werden de 32 beste dossiers uitgenodigd voor onze Expert Day. Op deze dag konden ze hun dossier voorstellen aan experts. De experts gaven feedback en tips om dit dossier te verbeteren.

De verbeterde dossiers werden door een jury gelezen die hieruit de acht beste projecten selecteerde. De projecten werden voorgesteld op een avondevent in Flagey en ontvingen elk een beurs. Vier projecten komen uit Vlaanderen, twee uit Brussel en twee uit Wallonië.

Ontdek de laureaten van de projectoproep.

Resultaten

Op 8 mei 2019 organiseren we een slotevent in BOZAR waarop de 8 laureaten hun resultaten zullen voorstellen in het bijzijn van experts, andere good practices, inspirerende sprekers, journalisten… uit binnen- en buitenland.

Ontdek het programma van dit slotevent.

Persoverzicht

Ontdek de artikels die in de pers rond onze projectoproep en laureaten zijn verschenen!

Met de steun van de

6 mei 2016