Hoe zie ik mijn wereld in 2030?

De jongeren aan het woord laten om te weten hoe ze de toekomst zien!

Dit is het doel van het project « Hoe zie ik mijn wereld in 2030 ? », dat in januari 2010 door de Stichting P&V werd gelanceerd. De jongeren die vandaag tussen 16 en 26 jaar zijn, zullen in 2030 tussen 36 en 46 jaar oud zijn; wat zijn hun plannen, vrees, hoop en ideeën voor onze wereld en hun persoonlijke verlangens?

Een honderdtal toekomstvisies op www.go2030.be

Geef uiting aan uw toekomstvisie; misschien wordt ze wel een kunstwerk!
Het is met die boodschap dat de jongeren van 16 tot 26 jaar werden uitgenodigd om in de vorm van een synopsis (een kort scenario) hun verwachtingen, hun angsten en hun ideeën voor de wereld van 2030 weer te geven. Tussen 20 januari en 30 april 2010 hebben een honderdtal jongeren hun toekomstvisies ingezonden.

Twee artistieke producties op basis van de bekroonde synopsissen

Op 26 mei 2010 selecteerde een jury samengesteld uit verantwoordelijken van jeugdverenigingen, onder het voorzitterschap van Mark Elchardus (voorzitter van de Stichting P&V) twee laureaten: een Franstalige en een Nederlandstalige. Hun visies van 2030 zullen als uitgangspunt dienen voor twee artistieke producties.

"To Get Earth" in Luik

De utopische visie van een harmonieuze mix van culturen die door Sylvain Camillieri  werd beschreven in "la Belgindonésie" werd onder handen genomen door de Ateliers d'Art Contemporain in Luik.

Virginie Pierre, commissaris van de tentoonstelling, deed een beroep op verschillende artiesten: plastisch kunstenaressen Bahar Topçu en Cloé Bauret, graficus-videokunstenaar Mike Latona, marionettenspeler en acteur Laurent Steppé, musicus Xavier Gazon "Playboy's Bend", graficus-videokunstenaar Mike Latona, marionettenspeler en acteur Laurent Steppé, musicus Xavier Gazon "Playboy's Bend", plastisch kunstenares en pianiste Macha Wazelle, de designer Dominique Lombardo, enzovoort. Al deze mensen hebben verschillende groepen Luikse jongeren (van het Institut Don Bosco, het Institut Saint-Luc, het Collectif d'alphabétisation, het jeudghuis enzovoort) begeleid bij de creatie van een artistiek en zintuiglijk parcours vol beelden, geuren, geluiden en smaken in het centrum van Luik (Place St Lambert, archéoforum, galerieën en winkelstraten …).

Het groot eindevenement vond plaats op 14 januari 2012.

FutureFormers in Limburg

Genk, Hasselt, Sint-Truiden, Overpelt en Beringen hebben zich gebogen over de thema's (ontspanning, sociale banden, woonomstandigheden, gezondheid, opvoeding) uit "Even bijkletsen", het scenario van Eef Briers. Verschillende jeugdorganisaties kregen de gelegenheid om hun toekomstvisies gestalte te geven.

Samen met Social Spaces, Z33, Studio Lobo, FLACC en Villa Basta, heeft de vzw eeland zich gebaseerd op het "Open Structure"-concept van artiest Thomas Lommée om 5 artiesten en jeugdorganisaties de kans te geven om "Future Formers" te worden.

Daan Gielis en de skaters van Genk ontwierpen in dit kader de skatepiste van de toekomst: beweeglijk en modulair. Aifoon en het jeugdhuis van Beringen maakten opnames van geluiden uit de toekomst. Gert de Clercq heeft met de jongeren van PIKOH uit Hasselt gewerkt, Karl Philips met jongeren uit Sint-Truiden en Peter Westenberg met jongeren uit Overpelt. Alle realisaties werden samengebracht in een Vespa op drie wielen die in de steden en tijdens evenementen heeft rondgereden om de boodschap van de jongeren uit te dragen.
Op 5 mei 2012 werden de 5 kunstwerken verenigd in één "gesamtkunstwerk". Deze feestelijke apotheose vond plaats op het kolonel Dussartplein te Hasselt.

24 mei 2012