Burgerschapsprijs 2015: Frans De Clerck en Eric Domb

De Burgerschapsprijs 2015 ging naar twee personen die hebben bewezen dat succesrijk ondernemen ook compatibel is met goed burgerschap en met een ethische en respectvolle benadering van de mensen, de samenleving en de planeet. Zij hebben ook aangetoond dat ondernemen een belangrijke grondslag kan zijn van goed burgerschap. Dat het een uitermate belangrijke manier is om te streven naar een betere en meer rechtvaardige wereld.

Frans De Clerck

Geboren 1945 in Arendonk. Begon zijn carrière in 1968 bij Bank Demaertelaere en werkte daarna voor Bank IPPA, de Belgische Bank voor de Industrie en Indosuez Bank en de Nationale Investeringsmaatschappij.

Begin jaren tachtig medeoprichter van de coöperatieve vennootschap Mercurius en de VZW Mercurius Fonds voor Maatschappelijke Vernieuwing.

In 1993 medeoprichter en directeur van de Belgische vestiging van Triodos Bank. Vervolgens ook statutair directeur en lid van het directiecomité van de Nederlandse moedermaatschappij van Triodos Bank in Zeist en bestuurder in diverse vennootschappen van de Triodos Holding. Betrokken bij de internationale ontwikkeling van de Triodos Groep. Hij was voorzitter van de International Association of Investors in the Social Economy en lag mee aan de basis van Global Alliance for Banking on Values, een verbond van de belangrijkste ethische banken in de wereld.

Bekleedde onder meer mandaten en functies bij het Institute for Social Banking, de Koning Boudewijnstichting, de Hélène de Beir Foundation en het Strategisch Comité van CultuurInvest. Vervulde adviesopdrachten voor onder meer de Raad van Europa, de Europese Commissie en het Vlaamse ministerie van Cultuur. Hij is lid van het Vlaams Sociaal-Economisch Forum.

Studeerde aan de Vlerick Management School en doceerde er over de ethiek van het zakendoen.

Frans De Clerck ging in 2010 met pensioen.

Eric Domb

Geboren in 1960 in Ukkel. Studeert rechten aan de Université Catholique de Louvain en Handels- en Financiële Wetenschappen aan de Economische Hogeschool Sint-Aloysius in Brussel. Werkt als advocaat, als consultant voor PriceWaterhouseCoopers en zet in 1990 met de SA Stratéfi zijn eigen consultancykantoor op.

• In 1994 opent Parc Paradisio als een ornitholigische tuin op het domein van de voormalige cistercienzerabdij van Cambron.
  • In 1999 brengt hij Paradisio naar de beurs.
  • Van 2006 tot 2009 voorzitter van de Union Wallonne des Entreprises en in 2007 Manager van het Jaar.
  • In 2010 verandert Parc Paradisio van naam en wordt Pairi Daiza.
  • In 2014 wordt de Pairi Daiza Foundation opgestart, die het gedachtegoed van Pairi Daiza buiten de muren van de abdij moet verspreiden.
  • In 2015 beslist Eric Domb om Pairi Daiza, met de steun van de Vlaamse ondernemer Marc Coucke, van de beurs te halen.

www.pairidaiza.eu

(Download pdf Laureaten 2015)

20 november 2015