Adil el Arbi BY (c) Per Bernal

Burgerschapsprijs 2023

De 19e Burgerschapsprijs van de Stichting P&V gaat naar Adil El Arbi, filmregisseur en scenarioschrijver die zich maatschappelijk inzet voor jongeren. De Burgerschapsprijs wordt op 26 oktober 2023 in Brussel uitgereikt.

Een carrière dicht bij de sterren...

Adil El Arbi, geboren in 1988 in Edegem (bij Antwerpen), heeft zijn stempel gedrukt op de Belgische en internationale filmindustrie met films als Black, Rebel en de Bad Boys-reeks met Will Smith in de hoofdrol.
Doorheen zijn carrière is Adil El Arbi erin geslaagd om het cliché van onbereikbaarheid te doorbreken. Op een natuurlijke manier weet hij een jeugd te ontcijferen die wordt geteisterd door geweld, radicalisering, plezier en liefde. Hij kent deze jongeren goed, gaat nog steeds met ze om en zij inspireren hem. Hij is gedreven door een verlangen om een wereld van open kansen te laten zien, ver van de clichés van sociale mobiliteit door sport of muziek. Cultuur is een mogelijke manier, maar daarvoor moet ze meer lijken op de maatschappij en inclusiever zijn. Daarom engageert hij zich naast zijn carrière al vele jaren voor de jeugd. De Burgerschapsprijs gaat naar hem om al deze aspecten van zijn carrière te benadrukken.

En een engagement dichtbij zijn origines

Zijn filmcarrière is een concreet voorbeeld, maar niet het enige. Hij zet zich ook in voor sociale doelen. Hij voert campagne voor diversiteit en inclusie in de filmindustrie en moedigt de vertegenwoordiging van minderheden aan. Zijn werk weerspiegelt vaak de ervaringen en uitdagingen van mensen met verschillende achtergronden. Zonder een moralistische aanpak te kiezen, legt hij de vinger op de wonden van onze samenleving.
Hij voegt de daad bij het woord als hij samen met Bilall Fallah het WAJOW-project lanceert: een platform door en voor jongeren dat verschillende culturen, achtergronden en leeftijden met elkaar verbindt via een gedeelde passie voor film en online creatie. Het moedigt gepassioneerde mensen aan om hun volledige potentieel te bereiken.

Een rolmodel voor jongeren

Door zijn achtergrond en betrokkenheid belichaamt Adil El Arbi de waarden van de Stichting P&V, zoals de emancipatie van jongeren. Adil El Arbi: "Ik ben vooral tegen de mentaliteit die bestaat uit te zeggen dat 'het toch nooit zal lukken, want...'. Waarom opgeven zonder het te proberen, of na één keer falen? Wie had ooit gedacht dat twee jongens van Marokkaanse afkomst uit België Bad Boys zouden regisseren? En toch is het ze gelukt. Je moet erin geloven en eraan werken. Je moet technische vaardigheden hebben, iets te vertellen hebben en bereid zijn om door te zetten.”
Volgens Jessy Siongers, voorzitter van de Stichting P&V, en coördinator van het Kenniscentrum Cultuuronderzoek en copromotor van het Jeugdonderzoeksplatform, belichaamt Adil “de positieve waarden van verandering; hij is geen slachtoffer. We zien hem als een bruggenbouwer tussen verschillende culturen, tussen verschillende generaties en tussen verschillende groepen jongeren. Hij pakt transversale maatschappelijk kwesties aan, zoals gelijke rechten voor vrouwen en mannen. Bovendien zijn we er door onze projecten van overtuigd dat cultuur een hefboom kan zijn voor inclusie, en Adil is daar een prachtig voorbeeld van!”

Download PDF Laureaat 2023

Persoverzicht

Geschreven:

De Morgen,"Adil El Arbi krijgt Burgerschapsprijs 2023 voor zijn rol als culturele bruggenbouwer"26/10/2023 p.7

Knack, Han Renard, "De Spielberg van Molenbeek? Anyday !" 25/10/2023,p.8-11

Le Soir, Béatrice Delvaux, Gaëlle Maury, "Soyez les ambassadeurs et pas les guerriers de votre origine ou de votre culture" p. 12-13

Le Vif, Han Renard, ''Je veux avant tout rassembler les gens" 09/11/2023 p. 10-14

Online:

Cinenews.be, '' Le réalisateur Adil El Arbi récompensé d'un prix de la citoyenneté, 25/10/23

De Morgen, 'Het is mega-arrogant om te zeggen dat je een rolmodel wilt zijn'’28/10/2023

DayFr: Director Adil El Arbi awarded a citizenship prize

DH/Les Sports+,"Le réalisateur Adil El Arbi récompensé d'un prix de la citoyenneté "25/10/2023