Burgerschapsprijs 2018: Michel Pradolini

De viertiende Burgerschapsprijs ging naar een Belgische persoonlijkheid. Michel Pradolini is niet alleen een succesvolle en geëngageerde ondernemer, maar hij is ook de oprichter, bezieler en voorzitter van City Pirates, een breed gedragen sociaal project en voetbalclub actief in verschillende wijken van Antwerpen, die 1.200 jongeren telt terwijl de wachtlijsten groeien.

Michel Pradolini, geboren op 11 februari 1962 te Merksem, was 10 jaar actief als scheepskok.
Gestart als koksmaat en in 1987 geëindigd als chief cook aan boord van De Fabiolaville (het laatste Belgische "Congo"-schip met passagiers). Werkte daarna voor verschillende bedrijven als cateringmanager.

Richt in 1992 IFS (International Food Services) op, een succesvol all-in maritiem horecabedrijf. Vanaf 2005 hoort daar ook een koksschool in de Filipijnen bij, waar koks worden opgeleid en voorbereid op het leven aan boord. In 2011 wordt IFS Singapore opgericht, momenteel de grootste Hub.

Wordt in 2004 voorzitter van de voetbalclub Koninklijke Merksem Antwerpen-Noord Sporting Club (KMANSC), die in 2014 wordt omgedoopt tot Koninklijke Sporting Club City Pirates Antwerpen (City Pirates).

(Download PDF Laureaat 2018)

20 november 2018