Burgerschapsprijs 2019: Virginie Nguyen en Geert Mak

De 15e Burgerschapsprijs werd toegekend aan journalisten Virginie Nguyen en Geert Mak. De jury koos ervoor om twee laureaten te belonen die op een toegankelijke manier, door middel van getuigenissen en portretten van gewone mensen, een breder verhaal en visie op de samenleving naar buiten brengen. En ze doen dat perfect, elk op hun eigen manier: de een door het beeld en de ander door het woord.

Virginie Nguyen

Is een Brusselse fotojournaliste. Via haar foto's wil ze verhalen vertellen, vooral over sociale uitsluiting en de gevolgen van een conflict voor de lokale bevolking, binnen en buiten Europa. Met twee anderen richtte ze het collectief HUMA op, een vzw met als doel de Belgische en internationale media reportages aan te bieden over kwetsbare publieken en belangrijke sociale kwesties die vaak onderbelicht blijven.

Virginie, geboren in 1987, studeerde journalistiek aan het IHECS en volgde een opleiding fotojournalistiek aan de Danish School of Media and Journalism.

Van 2010 tot 2013 was ze fotograaf voor het Franse agentschap Wostok Press. Sluit zich in 2012 aan bij studio Hanslucas en werd medeoprichter van het collectief HUMA.
Van januari 2012 tot augustus 2014 werkte ze in Egypte als zelfstandig fotograaf maar ook voor lokale Egyptische kranten.
Ze maakte reportages in België, maar ook in onder meer Syrië, Egypte, Irak, Turkije, Libië, Oekraïne, Vietnam, de Filipijnen en de Gazastrook.
Werkt voor veel kranten en tijdschriften, waaronder Le Monde, Le Figaro, L’Obs, The Washington Post en in België, De Standaard en La Libre Belgique.

Ze kreeg verschillende prijzen en vermeldingen in Belgische en internationale fotografiewedstrijden, waaronder de Belgium Nikon Press Award in de categorie beloftevolle jonge fotograaf met een reportage over de stigmatisering van de Roma. Ook haar reportage Gaza, the Aftermath viel verschillende keren in de prijzen.

Geert Mak

Is een Nederlandse journalist en schrijver die als geen ander de Europese geschiedenis weet neer te pennen. Hij wordt wereldwijd geapprecieerd voor zijn betrokkenheid bij de nationale en internationale geschiedenis en actualiteit. Via zijn artikels en boeken levert hij een toegankelijke analyse van de oude en nieuwe tweedelingen in onze samenleving en geeft hij een genuanceerde visie op het Europees project en de Europese identiteit.

Geert, geboren in Vlaardingen in 1946, studeerde staatsrecht en sociologie van het recht in Amsterdam.

Doceerde staats-en vreemdelingenrecht aan de Universiteit Utrecht.

Van 1975 tot 1985 was hij redacteur van de Groene Amsterdammer. Daarna was hij verbonden aan NRC Handelsblad en buitenlandredacteur van VPRO-radio

In de jaren 1990 werd hij full time schrijver. Hij schreef goed onthaalde en veel gelezen boeken zoals De Eeuw van mijn Vader, over het gezin waaruit hij komt.
In 1999 reisde hij voor NRC Handelsblad twaalf maanden door Europa en publiceerde elke dag een notitie op de voorpagina van de krant. Die notities vormden de basis voor het boek In Europa: reizen door de Twintigste Eeuw, dat ook buiten Nederland en België een enorm succes was en dat door de VPRO werd verfilmd.
Dit najaar verscheen de opvolger: Grote Verwachtingen, In Europa 1999-2019.

Mak kreeg vele prijzen, eredoctoraten en bekroningen. Hij werd in Nederland tweemaal tot historicus van het jaar gekozen, de Franse regering benoemde hem tot ridder in het Légion d’Honneur, en hij ontving de Comeniusprijs voor toegankelijke geschiedschrijving.

(Download PDF Laureaat 2019)

20 augustus 2019