De Expert Day van My Future, Our Society

De laureaten van My Future, Our Society hebben een uitgebreide selectieprocedure doorstaan. Na een eerste schifting nodigde Stichting P&V de vertegenwoordigers van de 32 meest veelbelovende projecten uit op haar Expert Day in Brussel. Hier konden de teams hun projecten voorstellen, verdedigen en bijschaven. Daarna selecteerde een jury de acht laureaten, vier Nederlandstalige en vier Franstalige. Zij krijgen beurzen tussen de 10.000 en 50.000 euro, afhankelijk van het door hen gevraagde budget.

Deze dag werd gehouden in het centrum van Brussel in de Beursschouwburg.

We hebben vier inspirerende sprekers uitgenodigd:

Eva De Baerdemaeker

Oprichter en coördinator van Cultureghem vzw Een vrouw uit een organisatie pitcht haar project aan andere vertegenwoordigers van organisaties tijdens de Expert Day van de Stichting P&V in de Beursschouwburg.

De Brusselse diversiteit is aanwezig rond en op de site van Abattoir in Kuregem. De onmiddellijke omgeving van de site telt niet minder dan 170 nationaliteiten. De 10.000m² van Abattoir in Anderlecht ontvangt elk weekend 100.000 mensen tijdens de verschillende markten. Cultureghem boort het potentieel van deze bruisende ontmoetingsplek en biedt tijdens de week een antwoord op de acute behoefte van bewoners in Anderlecht en bij uitbreiding heel Brussel naar kwaliteitsvolle publieke ruimte. Een klaslokaal, een speelplaats, een voetbalveld, een keuken, een tentoonstelling, een stadsliving, … evenveel ruimtes voor evenveel gebruiken en gebruikers in de stad.

Eva De Baerdemaeker is de drijvende kracht van Cultureghem. Haar projecten beginnen op basis van een plek, niet op basis van een specifieke doelgroep of vanuit een bepaald beleidsdomein. Naast het (her)gebruik van steeds opnieuw dezelfde ruimte, breien zij en haar team een rode draad doorheen alle projecten: ze verbinden en linken, bundelen verhalen en maken er een geheel van.

www.cultureghem.be

Julie De Pimodan

Oprichter en CEO van Fluicity

Julie de Pimodan werkte gedurende zeven jaar als journalist en onderneemster in media- en persgroepen in het Midden-Oosten, voornamelijk in Jemen, de Verenigde Arabische Emiraten en Turkije, in de periode van de Arabische Lente. Daarna werkte ze vier jaar bij Google, binnen het team van “DoubleClick”, waar zij het verkoopteam in de opkomende landen leidde.Vandaag is Julie de oprichter en CEO van Fluicity, een platform dat technologie en gegevensanalyse gebruikt om lokale overheden en hun burgers bij elkaar te brengen. Het platform wordt gebruikt door burgemeesters en burgers uit een tiental Belgische en Franse steden. Julie ontving in 2015 de prijs van beste innovator onder 35 jaar in Frankrijk, uitgereikt door de Massachussets Institute of Technology (MIT).

www.flui.city

Een persartikel over Fluicity en de Stichting P&V is verschenen in Moustique Magazine van 28 februari 2018: "La parole aux Citoyens".

Frank Van Massenhove

Voorzitter FOD Sociale Zekerheid

Frank Van Massenhove is een overheidsmanager met een missie. Onder zijn leiding werd de FOD Sociale Zekerheid omgevormd tot een voorbeeldorganisatie, waar ook veel privébedrijven inspiratie in zoeken en vinden. Zijn succesformule? Geluk. Zijn visie? Het Nieuwe Werken en de zoektocht naar manieren om mensen in staat te stellen de regie van hun leven terug in handen te nemen. Zijn aanpak leverde Van Massenhove in 2007 de titel van "Overheidsmanager van het jaar" op.

Frank Van Massenhove staat ook bekend als een man met een mening. Hij schrijft columns, is zeer actief op twitter, en komt soms ook scherp tussenbeide in het publieke debat. Hij is sinds het ontstaan van de Stichting P&V lid van de Adviesraad en Raad van Bestuur.

Ari Brodach

Verantwoordelijke van het participatief budget van de stad Parijs

Ari Brodach heeft een loopbaan doordrongen van verschillende interesses: de participatiedemocratie, het gemeenschappelijk belang, de territoriale publieke actie, het beheer van collectieve goederen en basisdiensten. Hij was eerst adjunct directeur van Auxilia, en daarna achtereenvolgens directeur duurzame ontwikkeling van de Stad Rijsel en het Centre National de la Fonction Publique Territoriale (Nationale Centrum van de Territoriale Publieke Dienst).

Sinds 2015 is Ari Brodach verantwoordelijk voor het Participatief Budget van Parijs. Parijzenaren kunnen investeringsprojecten voor hun arrondissement en/of voor heel Parijs voorstellen. 5% van de investeringsbegroting van de stad, of ongeveer een half miljard euro tot 2020, is gewijd aan deze projecten. In 2017 bedraagt het participatief budget 100 miljoen euro. 30 miljoen euro is gewijd aan kwetsbare wijken, met als doel de oprichting van projecten in deze wijken te bevorderen. 10 miljoen euro is gewijd aan basisscholen en secundaire scholen om de participatie van kinderen en jongeren aan het leven van de stad te versterken.

15 februari 2017