Overbruggen van de digitale kloof

Met het budget van 1 miljoen euro van de P&V Groep krijgen 1.300 maatschappelijk kwetsbare jongeren een nieuwe laptop en worden door 65 organisaties in heel België begeleid en versterkt in hun digitale competenties.

De Coronacrisis heeft een grote impact op het dagelijkse leven van iedereen, maar kinderen en jongeren in kwetsbare contexten worden disproportioneel zwaar getroffen.

Context

Het is duidelijk dat niet alle jongeren thuis van dezelfde leeromstandigheden genieten. Kwetsbare jongeren kampen met een ongeziene stress door online huiswerk, te krappe huisvesting, een gebrek aan educatief materiaal, enz. Bijna 12% van de Belgische jongeren onder de 15 heeft geen geschikte plek om huiswerk te maken of thuis te studeren. In één op de twintig gezinnen met kinderen is thuis geen computer. Bij eenoudergezinnen is dat zelfs 14%. Veel gezinnen moeten bovendien een computer delen met meerdere kinderen. In het hoger onderwijs dreigt een op de vijf studenten tijdens de crisisperiode af te haken. De noodsituatie creëert dus een groeiende onderwijskloof die kosten en negatieve gevolgen met zich mee brengt voor de samenleving van morgen.

Het budget van 1 miljoen euro is als volgt verdeeld:

Fase 1

De eerste schijf van 700.000 euro is bestemd voor de projectoproep Linking Youth Up die op 2 juni in nauwe samenwerking met de Stichting P&V en de Koning Boudewijnstichting wordt gelanceerd. Doelstelling van dit luik is het ondersteunen van organisaties die werken met kwetsbare jongeren (12 tot 25 jaar oud) door hen nieuwe digitale apparatuur en vaardigheden te bieden.

Fase 2

In het verlengde van deze oproep is een budget van 300.000 euro vrijgemaakt om de goede praktijken van organisaties op het gebied van school- en buitenschoolse ondersteuning te versterken, ook bij de overgang van kwetsbare jongeren van school naar arbeidsmarkt.

Maatschappelijke betrokkenheid van de P&V Groep

Dit project past in het maatschappelijk engagement van de P&V Groep. Hilde Vernaillen, CEO van de P&V Groep: “Sinds het begin van de crisis heeft de groep initiatieven genomen ten behoeve van haar medewerkers en haar verzekerden. Door de geschiedenis heen heeft de P&V Groep zich ingezet om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Het initiatief dat vandaag wordt gelanceerd is daar een onderdeel van en vormt ons antwoord op een belangrijke maatschappelijke noodsituatie. "

Meer informatie over dit initiatief lees je in ons persbericht

26 september 2020