Spot on! The Music Project 2006

Doelstelling

Met SPOT-ON!! THE MUSIC PROJECT" plaatst de Stichting P&V de jeugdhuizen in de kijker. Door hun open en laagdrempelige werking slagen deze er veelal in om groepen jongeren te bereiken die elders om diverse redenen niet aan de bak komen. SPOT-ON wil hen stimuleren om via een zeer concrete activiteit - het organiseren van een festival - hun zeer divers publiek op een actieve wijze te blijven betrekken bij het jeugdhuisgebeuren. Via het stimuleren van lokale samenwerkingsverbanden tussen jeugdhuizen en andere jeugdwerkingen uit de buurt wil het project hen bovendien de kans bieden om hun ervaring en know-how uit te wisselen met andere jeugdwerkingen. Op deze wijze hoopt SPOT-ON een implus te geven aan de toegankelijkheid van het plaatselijke jeugdwerk. Daarnaast wil de Stichting P&V jongeren de mogelijkheid te geven om zélf het initiatief te nemen. Dit biedt hen volop de mogelijkheid om een alternatief festivalaanbod te formuleren dat aansluit bij hun eigen smaken en voorkeuren. Hiermee wil SPOT-ON de huidige jongerencultuur, ook die van de zng. ‘moeilijk bereikbare’, maatschappelijk kwetsbare jongeren, ondersteunen en versterken. Tot slot streeft het project naar een positief effect op de cultuurparticipatie van jongeren.

Projectoproep

De Stichting richtte een projectoproep naar de 700 jeugdhuizen in België. Het project biedt diverse groepen jongeren, waaronder jongeren uit kansengroepen, de kans om een eigen muziekfestival op poten te zetten. Als beloning deelt de Stichting 900 festivaldagtrips uit en helpt zij 3 jeugdhuizen bij het realiseren van hun eigen festival. De Stichting klopte aan bij de Nationale Loterij, die in het kader van haar jongerenprojecten 180.000 EUR vrijmaakt voor dit unieke project.

Winnaars

Dankzij “Spot-on!! The Music Project 2006” hebben 3 jeugdhuizen in België elk een eigen spetterend muziekfestival kunnen organiseren in 2006: Jeugdhuis CARPE DIEM uit Comines, Jongerencentrum KAVKA uit Antwerpen en Jeugdhuis 't ALIBI uit Maasmechelen. Zij deden dit in nauwe samenwerking met andere jeugdinitiatieven uit de buurt. De Spot-on jury beloonde hun originele voorstellen met drie hoofdprijzen van elk 15.000 € en een pakket coaching op maat. 18 andere jeugdhuizen wonnen een pakket van 900 gratis festivaldagtrips voor Pukkelpop, Dranouter Folkfestival of Dour Festival.

In totaal ontving de Stichting P&V 45 kandidaatsdossiers, waarbij een 100-tal jeugdverenigingen betrokken waren.

Het spot-on seizoen werd geopend door de tweede editie van het festival “J’Veux du Soleil” van Jeugdhuis Carpe Diem uit Comines. Samen met de Scoutsgroep Saint-Louis de la Lys staken ze op 23 juni een zeer geslaagde “eclectische en multiculturele” festivaldag in elkaar, waar muzikanten (professioneel en amateur) uit Wallonië, Frankrijk, Vlaanderen en Brussel het beste van zichzelf gaven. Het festival lokte 910 bezoekers, wat een verdriedubbeling van het aantal bezoekers in 2005 betekende. De ondersteuning vanwege Spot-on heeft voor een professionalisering van het vrijwilligersteam gezorgd, heeft het festival op de regionale kaart geplaatst én heeft mee de fundamenten gelegd voor het voortbestaan van “J’Veux du Soleil”. Tot slot zijn de banden tussen het jeugdhuis en de lokale scoutsafdeling stevig aangehaald. Zij plannen een verdere samenwerking in de toekomst, alsook een nieuwe editie van het festival.

Contact: Marie-Aude Breyne - mjcarpediem@yahoo.fr

Tussen 24 en 27 augustus 2006 organiseerde jeugdhuis Kavka de vijfde editie van het (internationale) graffiti-evenment “Meeting of Styles” dat op verschillende locaties in Antwerpen plaatsvond. Dankzij Spot-on is Meeting of Styles 2006 het grootste gratis hiphop-festival in België geworden dat de 4 elementen uit de hiphop-cultuur verenigt: turntablism (dj’ing), rap (mc’ing), B-boying (breakdance) en writing (graffiti). Het initiatief komt van enkele Antwerpse (jongeren)organisaties die in het verleden al actief waren op hiphop-vlak, en die voor deze speciale editie de handen in elkaar sloegen om er 1 groot feest van te maken. Deze editie heeft dan ook een stevige samenwerking doen ontstaan tussen Jeugdhuis Kavka, Down 4 Kix, M.A.F., Antwerp Hip Hop Movement, Raw Material Crew, Nueava Era en Visionarea. Tot slot voorziet Jeugdhuis Kavka in de opstart van een hiphop-café, waardoor het jeugdhuis meer divers wordt en toegankelijker voor verschillende groepen jongeren.

Contact: Jan Verstraete – jan@kavka.be - www.kavka.be

Op 4 november 2006 was het de beurt aan het inter-jeugdhuizenfestival “InFest”, een gloednieuw samenwerkingsverband tussen 5 jeugdorganisaties uit het Maasmechelse: Jeugdhuizen ’t Alibi, Underground, ’t Lont en Oké en Jeugdcentrum Asteroïde B612. Aan het festival was een internationale uitwisseling gekoppeld met vier jonge rockbands uit Frankrijk, Ierland, Portugal én Maasmechelen. Infest X-change betekende een week lang jamsessies, muzikale workshops, gezamenlijke uitstappen (kringloopwinkel, jeugddienst, drugsbeleid Maastricht,…). De uitwisseling eindigde met een festival, waarbij diverse stijlen werden geprogrammeerd om een brug te slaan tussen de verschillende doelpublieken van de deelnemende jeugdhuizen. Rode draad doorheen dit ganse initiatief was Millenniumdoelstelling nr. 7: zorgen voor een goed en duurzaam milieu. Tijdens het festival was er een NGO- en jeugdwerkdorp dat enkele maatschappelijke thema’s en vooral het Maasmechelse jeugdwerk in de kijker zette. InFest lokte in totaal zo’n 350 bezoekers! Dit initiatief heeft alvast een stevige basis gelegd voor een betere samenwerking tussen de verschillende jeugdhuizen in de toekomst.

Contact: Yves Domanski – jeugdhuisalibi@hotmail.com – www.jhalibi.be

Volgende jeugdhuizen wonnen elk 50 gratis toegangstickets voor Dour, Dranouter of Pukkelpop. Jeugdhuis ’t Biejke uit Borgloon, Jeugdhuis Malmejo uit Oostmalle, OJC Kompas uit Sint-Niklaas, Jeugdhuis ’t Hope uit Brugge, Jeugdhuis Oosthoek uit Dilbeek, Foyer des Jeunes uit Molenbeek, Jeugdhuis de Choke uit Herselt, Jeugdhuis Bouckenborgh uit Merksem, Club 9 uit Koersel-Beringen, Jeugdhuis ’t Ipperste uit Oostrozebeke, Jeugdclub 2470 uit Retie, Jeugdhuis De Jeppe uit Eppegem-Zemst, Jeugdhuis ’t Klokhuis uit Hamme, Maison des Jeunes Vitamine z uit Waver, Jeugdhuis De Jukte uit Geluwe, Maison des Jeunes le Hangar uit Sclayn, Bruksellive uit Laken en Maison des Jeunes de Quiévrain uit Quiévrain.

1 januari 2006

Gepost in